1. Що ж таке золотий перетин і як його розрахувати?
Золотий перетин це універсальний прояв структурної гармонії. Він зустрічається в природі, науці, мистецтві – у всьому, з чим може зіткнутися людина. Якщо описати в декількох словах, що ж таке золотий перетин (також зване золотим прямокутником і золотою серединою), то це форма в пропорції 1 до 1,618. Кожне число в послідовності Фібоначчі це сума двох чисел перед ним. Вона (послідовність) починається з 1, 1 (1 + невидимий 0 = 1), і перші 10 чисел послідовності виглядають так: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55. Вона триває нескінченно. Математично розрахувати співвідношення можна за формулою: a / b = (a + b) / a = phi = 1.618033987.
2. Історія
Золотий перетин використовується вже протягом багатьох століть нашої історії для того, щоб створювати елементи конструкцій, які мають ідеальні візуальні пропорції. Попросту кажучи - ідеальні за формою предмети. Оскільки коріння будь-якої форми знаходяться в природі і можуть бути описані за допомогою чисел в математиці, золотий перетин являє собою ідеальне поєднання балансу і гармонії. І це чудовий інструмент для роботи над ідеальним дизайном. Більш того, воно застосовується і в типографіці, причому навіть існують цілі проекти по розрахунку і підбору ідеального розміру шрифту, відстаней між рядками і іншим.
Вважається, що поняття про золотий переріз запровадив Піфагор. Утім, існує припущення, що Піфагор запозичив знання золотого перерізу у єгиптян і вавилонян.
Ідеї Піфагора у своїх дослідженнях продовжив Платон. Він висвітлював математичні й естетичні переконання школи Піфагора і, зокрема, питання золотого перетину.
В античній літературі, що дійшла до нас, золотий перетин вперше згадується в «Початках» Евкліда — у 2-й книзі дається геометрична побудова «золотого перетину». Після Евкліда його вивчали Гіпсикл (II ст. до н.е.) та Папп.
У середньовічній Європі із «золотим перетином» знайомились за арабськими перекладами Евкліда. Секрети «золотого перетину» ревно оберігалися й були відомі лише утаємниченим.
В епоху Відродження інтерес до золотого перерізу серед учених і художників посилився, зокрема, у зв'язку з його застосуванням, як у геометрії, так і в мистецтві, особливо — в архітектурі. Велику увагу йому приділив Леонардо да Вінчі. Саме він дав співвідношенню назву «золотий переріз» (лат. Sectio aurea). 1509 року у Венеції було видано книгу Луки Пачолі «Божественна пропорція» з блискуче виконаними ілюстраціями (вважають, що їх зробив Леонардо да Вінчі). Над тими ж проблемами працював Альбрехт Дюрер у Німеччині.
Із часом про золотий переріз дещо забули. Знову його «відкрив» німецький дослідник Адольф Цейзинг у своїй праці «Естетичні дослідження» (1855 р.)
3. Де ми можемо побачити золотий перетин в природі
Навіть не вдаючись у розрахунки, його можна без зусиль виявити в природі. Так, під нього потрапляють співвідношення хвоста і тіла ящірки, відстані між листям на гілці. Є золотий перетин і у формі яйця, якщо провести умовну лінію через його найбільш широку частину. Все живе, що росте і прагне посісти своє місце в просторі, наділене пропорціями золотого перерізу. Одна з найцікавіших форм це закручування по спіралі.
Ще Архімед, приділяючи увагу спіралі, вивів на основі її форми рівняння, яке і зараз застосовується в техніці. Пізніше Гете зазначав тяжіння природи до спіральних форм, називаючи спіраль «кривою життя».
Сучасними вченими було встановлено, що такі прояви спіральних форм у природі як мушля равлика, розташування насіння соняшника, візерунки павутини, рух урагану, будова ДНК і навіть структура галактик укладають у собі ряд Фібоначчі.
Руки і пальці також є прикладом золотого перетину. Подивіться ближче!
Підстава долоні і кінчик пальця розділений частинами (кістьми). Співвідношення однієї частини в порівнянні до іншої завжди 1,618! Навіть передпліччя з руками знаходяться в такому ж співвідношенні. Даний список можна ще дуже довго продовжувати.
4. Мистецтво просторових форм
Дослідники золотого перерізу невтомно вивчають і заміряють шедеври архітектури, стверджуючи, що вони стали такими, тому що створені за золотим каноном. В цьому списку Великі піраміди Гізи, Собор Паризької Богоматері, Парфенон.
Леонардо Да Вінчі був також прихильником золотого перетину. Дивна краса Мона Лізи може бути пов'язана з тим, що її обличчя і тіло є золотим перетином, як і реальні людські обличчя в життя. Крім того, цифри в картині "Таємна вечеря" Леонардо да Вінчі розташовані в порядку, який використовується в золотому перетині. Якщо накреслити золоті прямокутники на полотні, Ісус виявиться якраз в центральній частці.
І сьогодні в будь-якому мистецтві просторових форм намагаються дотримуватися пропорцій золотого перетину, так як вони, на думку мистецтвознавців, полегшують сприйняття твору і формують у глядача естетичне відчуття.
5. Застосування в дизайні логотипів
Ви також можете знайти використання золотого перетину в багатьох сучасних проектах, зокрема, дизайні. Зараз давайте зосередимося на тому, як це може бути використано в дизайні логотипу. Apple використав кола з чисел Фібоначчі, з'єднавши і обрізавши форми для отримання логотипу Apple. Невідомо, чи було це зроблено навмисно чи ні. Проте, в результаті вийшов ідеальний і візуально естетичний дизайн логотипу.
Логотип Toyota використовує співвідношення a і b, формуючи сітку, в якій утворюються три кільця. Зверніть увагу, як цей логотип використовує прямокутники замість кіл для створення золотого перетину.
Логотип Pepsi створений двома пересічними колами, одне більше іншого. Як показано на малюнку вище, більше коло пропорційне в співвідношенні до меншого.
Золотий перетин використовували для створення логотипів і інші компанії такі як BP, iCloud, Twitter, і Grupo також використовували це правило гармонії. Дані логотипи досить відомі, все завдяки тому, що зображення відразу спливає в пам'яті.
6. Чому золотий перетин такий важливий у веб-дизайні?
За фактом, золотий перетин (золоті пропорції) - інструмент (ще один з безлічі), що допомагає створити щось, що подає правильний емоційний і візуальний сигнали користувачам. Ця теорія існує незалежно від того, використовується принцип ідеальності чи ні. Важливим стає тільки те, що веб-дизайнер розуміє і визнає цю золоту теорію і її можливості для створення кращого і більш зручного дизайну. Золоті пропорції зазвичай знаходяться там, де є фокусні області.
Візьміть загальне число сітки пікселів за ширину або висоту і використовуйте його для побудови золотого прямокутника. Розділіть найбільшу ширину або довжину для отримання менших чисел. Це може бути шириною або висотою вашого основного контенту. Те, що залишилося, може бути бічною панеллю (або в стелі приміщення, якщо ви застосували його до висоти). Тепер продовжуйте використовувати золотий прямокутник для подальшого застосування його до вікон, кнопок, панелей, зображень і тексту. Ви також можете скласти повну сітку, засновану на маленьких версіях золотого прямокутника розташованих як горизонтально, так і вертикально для створення більш маленьких об'єктів інтерфейсу, які пропорційні золотому прямокутника.
Ви також можете використовувати золоту спіраль, щоб визначити, де розмістити контент на вашому сайті. Якщо ваша сторінка завантажується з графічним контентом, як, наприклад, на веб-сайті онлайн магазину або блогу фотографій, ви можете скористатися золотим методом спіралі. Задумка в тому, щоб помістити найбільш цінний контент в центрі спіралі.
Контент зі згрупованими матеріалом теж може бути розміщений за допомогою золотого прямокутника. Це означає, що чим ближче спіраль рухається до центральних квадратів (до одного квадратного блоку), тим "щільніше" там вміст. Ви можете використовувати цю техніку, щоб позначити розташування вашого заголовка, зображень, меню, панелі інструментів, вікна пошуку та інших елементів.
Ми не нехтуємо золотими правилами, а з радістю використовуємо їх при розробці наших проектів. Ось один із них - GazMeter
Ось так і виглядає ключ до розуміння того, як теорія золотого перетину, золотих пропорцій використовується в веб-дизайні. І складного нічого немає, хоча скористатися підрахунками іноді не буває зайвим. З іншого боку, навіть якщо дизайнер не прагне досконально все перераховувати і звіряти-перевіряти ще раз, у нього все одно може вийти вельми непоганий і гармонійний дизайн. Причина в тому, що людина вже від природи здатна сприймати красу, ідеальність, правильність пропорцій і форм.